A KRESZ ÉS AKTUÁLIS VÁLTOZÁSAI

2011. június 27. 22:42, hétfõ
0 hozzászólás
Amikor a biztonsági övet bevezették, Svájcban többen a bírósághoz fordultak, mondván, ezek alkalmazásával korlátozzák az emberi szabadságjogokat. Azzal is érveltek, hogy egy folyóba zuhanásnál, vagy más balesetnél nehezen szabadulnak az övektől.

 

A bíróság a kereseteket elutasította – joggal – hiszen egy életmentő eszköznél miért beszélnénk a szabadságjogok korlátozásáról. Egy társadalom kötelessége, hogy az emberi életet védje. Tudományos vizsgálatok sora és a gyakorlat bizonyítja, hogy a biztonsági öv – amit nemcsak a szabályok miatt nem ártana a hátsó üléseken is alkalmazni -, megóvja a vezetőt és az utasokat a „kirepüléstől”, csökkenti a gépkocsi belső tartozékai okozta sérüléseket, és a légzsákkal együtt rendkívül nagy mértékű védelmet szolgál. De csak a két eszköz együtt. A statisztikák szerint 2010-ben 327 ember azért vesztette életét, mert nem használt biztonsági övet. A gyermekeket biztonsági gyermekülésben, ülésmagasítóban helyezzük el, mert a biztonsági öv a felnőttek méreteihez készül. 



A közlekedésben való részvétel külön feltételei

 

48. §

 (4) A külön jogszabályban meghatározott M1, M2, M3, N1, N2, N3 kategóriájú gépkocsiban, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.

(5) Nem kell becsatolni a biztonsági övet:

a) a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;

b) a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít;

c) a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;

g) annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezető ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. Az első üléshez – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

(8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:

a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);

b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;

c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;

d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;

h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

(10) Olyan járművel, amelynek megengedett legnagyobb sebességét a műszaki megvizsgálás során az általánosnál alacsonyabban állapították meg [26. § (3) bek.], abban az esetben szabad közlekedni, ha a jármű hátsó oldalán a megengedett legnagyobb sebesség számértékét – kör alakú, 15 cm átmérőjű, 2 cm széles piros szegélyű, fehér alapon 6 cm magas fekete számjegyekkel – feltüntették.

(13) Az (5) bekezdés g) pontjában és a (8) bekezdés h) pontjában meghatározott igazolásnak a következőket kell tartalmaznia:

a) a jogosított neve, születési időpontja (év, hónap, nap),

b) az igazolás érvényessége lejártának időpontja (év, hónap, nap),

c) a kiállító orvos neve, névaláírása, bélyegző lenyomata,

d) a kiállítás dátuma,

e) a 161/b. ábra szerinti jelzés.



Letölthető anyagok


Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás
A KRESZ ÉS AKTUÁLIS VÁLTOZÁSAI

Teszt


2012. január 4. 18:11, szerda
sdfsfs

Közúti baleset


2011. június 27. 22:44, hétfõ
Ha bekövetkezik a baleset, azonnal álljunk meg, súlyos sérülésnél, vagy ha halálos balesetről van szó, azonnal értesítsük a rendőrhatóságot, a mentőket.

Egyes járműfajták közlekedésére vonatkozó külön szabályok


2011. június 27. 22:42, hétfõ
Amikor a biztonsági övet bevezették, Svájcban többen a bírósághoz fordultak, mondván, ezek alkalmazásával korlátozzák az emberi szabadságjogokat. Azzal is érveltek, hogy egy folyóba zuhanásnál, vagy más balesetnél nehezen szabadulnak az övektől.

Magatartás a gyalogosokkal szemben


2011. június 27. 22:38, hétfõ
A gyalogosok se angyalok, gyakran az álló járművek elől „bújnak ki, féktávolságon belül lépnek a zebrára, ők is türelmetlenek, hibáznak. De a legnagyobb felelősség a járművezetőket terheli, hiszen a zebrán okozott balesetek legtöbbje súlyos kimenetelű.
SZAVAZÁS

kérdés3

Szavazást kizárólag regisztrált felhasználók használhatják.

1
2
3
Eddig szavazott: 10
JÁTÉKOK
Reflex játék
Duis ullamcorper tempus magna eu semper.
Memóriajáték
Duis ullamcorper tempus magna eu semper.
PÁRBESZÉD
Írja meg nekünk közlekedéssel kapcsolatos kérdéseit, és legjobb tudásunk szerint igyekszünk megválaszolni azokat.